21 kertas siasatan berita palsu dibuka, 10 tangkapan

[email protected]

KUALA LUMPUR: Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu)(No 2) 2021, yang diwartakan pada 11 Mac lalu memberi kuasa kepada polis menahan tanpa waran individu atau organisasi yang didapati menyebarkan berita palsu.

Ketua Polis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani berkata, sebanyak 21 kertas siasatan sudah dibuka dan disiasat mengikut Seksyen 4(1) Ordinan itu sejak dikuatkuasakan pada 12 Mac yang lalu.

“Siasatan dilakukan oleh Unit Siasatan Jenayah Terkelas (USJT), Bahagian Pendakwaan dan Undang-Undang (D5), Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman serta Kontinjen.

“Seksyen ini memperuntukkan kesalahan terhadap mana-mana orang yang melalui apa-apa cara dengan niat untuk menyebabkan atau berkemungkinan menyebabkan ketakutan, kebimbangan kepada orang awam,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Acryl Sani berkata jika disabitkan kesalahan, mereka terbabit boleh didenda maksimum RM100,000 atau penjara selama tiga tahun atau kedua-duanya sekali.

“Sebanyak sembilan tangkapan telah dibuat secara berasingan terhadap individu yang disiasat mengikut ordinan ini dan terkini satu lagi tangkapan dilakukan di kawasan Melaka Tengah, Melaka, menjadikan jumlah keseluruhan tangkapan adalah seramai 10 orang.

“Daripada jumlah itu, tiga tangkapan telah menerima arahan tuduh daripada Pejabat Peguam Negara mengikut Seksyen 4(1) Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) manakala tujuh lagi diberi jamin polis sehingga siasatan dilengkapkan,” katanya.

Beliau menasihatkan orang ramai agar berhati-hati membuat atau berkongsi apa-apa penerbitan yang mengandungi berita tidak benar dan boleh menimbulkan kegusaran serta kebimbangan orang ramai berhubung langkah-langkah yang diambil oleh kerajaan dalam usaha mengekang penularan wabak COVID-19.

PDRM turut menggesa orang ramai supaya menjadi pengguna media sosial yang bijak, berhemah dan tidak menggunakan platform itu sehingga boleh mendatangkan kegentaran awam serta mengganggu-gugat keharmonian negara.

Tindakan tegas tanpa kompromi akan diambil terhadap mana-mana individu yang sengaja berbuat demikian.

© New Straits Times Press (M) Bhd

Read More
Sumber Web: Berita Harian

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.