APEC perlu optimum dasar perangi pandemik – Azmin

[email protected]

KUALA LUMPUR: Ekonomi Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (APEC) tidak boleh memerangi pandemik COVID-19 secara sendirian, sebaliknya perlu mengoptimumkan semua alat dasar dan bertindak secara kolektif dalam memastikan perdagangan berterusan tanpa gangguan sepanjang tempoh mencabar itu.

Menteri Kanan dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, berkata negara anggota perlu melakukan yang terbaik untuk mempermudah akses vaksin yang berpatutan dan saksama.

Beliau juga menekankan kepentingan untuk APEC melindungi daripada nasionalisme vaksin dan penyimpanan vaksin.

Menyedari pentingnya inovasi dan digitalisasi, beliau juga menyarankan pegawai untuk mempercepat penggunaan digitalisasi, dengan menekankan cabaran mendesak yang dihadapi oleh APEC semasa pandemik.

Dalam hal itu, beliau sangat menggalakkan ekonomi APEC untuk berkongsi data dan maklumat yang berkaitan COVID-19 menerusi Pertukaran Maya Segera dan Terkini COVID-19 APEC (APEC COVID-19 LIVE), platform perkongsian maklumat digital yang dilancarkan tahun lalu.

Beliau berkata demikian pada Mesyuarat Menteri-Menteri Bertanggungjawab untuk Perdagangan (MRT) APEC ke-27 yang diadakan pada 5 Mei 2021 secara maya.

Dipengerusikan oleh Menteri Perdagangan bagi Perdagangan dan Pertumbuhan Eksport New Zealand, Damien O’Connor, mesyuarat MRT itu menyaksikan penyertaan penuh Menteri Bertanggungjawab bagi Perdagangan untuk 21 anggota APEC serta Ketua Pengarah Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO), Dr Ngozi Okonjo-Iweala yang turut berkongsi pandangan dan aspirasinya terhadap penyelesaian pelbagai hala dalam menangani cabaran global dan status kerja berterusan di WTO.

Dalam Kenyataan Bersama MRT yang dikeluarkan pada akhir mesyuarat itu, Ekonomi APEC bersatu berikrar dalam menangani kesan pandemik COVID-19 untuk pemulihan ekonomi yang kukuh dan dipercepat di rantau itu.

Menteri bersetuju bahawa bagi mencapai matlamat itu, tindakan berani diperlukan dalam tiga bidang iaitu menggunakan perdagangan sebagai alat untuk bertindak balas terhadap pandemik COVID-19; menyokong peraturan berasaskan sistem perdagangan pelbagai hala dan membentuk kemakmuran masa depan dengan memperkukuhkan usaha APEC dalam pembaharuan struktur, ekonomi digital, pelaksanaan Deklarasi Lima mengenai Kawasan Perdagangan Bebas Asia Pasifik (FTAAP).

Selain Kenyataan Bersama, Menteri juga mengadaptasi dua penyataan, iaitu mengenai Rantaian Bekalan Vaksin COVID-19 dan Perkhidmatan untuk Menyokong Pergerakan Barang Penting, yang mana kedua-dua penyataan itu akan memajukan Deklarasi Memudahkan Pergerakan Barang Penting yang dikeluarkan pada Mesyuarat MRT ke-26 sempena APEC 2020, yang dihoskan Malaysia.

Mengenai keutamaan Malaysia untuk mencapai hasil konkrit Persidangan Menteri-Menteri WTO ke-12 (WTO MC12), Mohamed Azmin berkata, adalah mustahak untuk memulihkan fungsi penuh Badan Rayuan bagi melindungi jangkaan dan kestabilan sistem perdagangan pelbagai hala.

Beliau juga menekankan, pentingnya menyelesaikan rundingan mengenai subsidi perikanan yang akan memberi isyarat kukuh bahawa WTO dapat menyampaikan hasil pelbagai hala.

“Walaupun begitu, Layanan Khas dan Perbezaan harus kekal sebagai sebahagian penting dalam rundingan. Dalam kes Malaysia, subsidi dimaksudkan untuk kumpulan sasaran dengan objektif utama meningkatkan kehidupan ribuan nelayan berpendapatan rendah, yang bergantung kepada penangkapan ikan secara kecil-kecilan,” katanya.

Mohamed Azmin juga mengulangi seruan Pemimpin APEC tahun lalu untuk melayani vaksin COVID-19 sebagai kebaikan awam global, dan dengan itu, Malaysia tidak sabar-sabar untuk mula rundingan berdasarkan teks mengenai pengecualian sementara peruntukan tertentu dalam Perjanjian Perdagangan WTO berkaitan Aspek Hak Harta Intelek (TRIPS) kerana ia akan meningkatkan kemampuan dan aksesibiliti vaksin COVID-19.

© New Straits Times Press (M) Bhd

Read More
Sumber Web: Berita Harian

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.