Iran bangkit, Bahrain belasah Kemboja

Doha: Iran bangkit daripada dua kekalahan berturut-turut untuk kembali mencerahkan peluang bagi kempen kelayakan Piala Dunia 2022 dengan kemenangan 3-1 ke atas Hong Kong sementara Bahrain membelasah Kemboja, 8-0 untuk berada di puncak Kumpulan C.

Finalis lima kali, Iran meledak dua gol pada babak kedua dalam saingan Kumpulan C untuk membolehkan mereka memungut sembilan mata daripada lima perlawanan, tiga di belakang pendahulu Bahrain, yang berharap dapat layak ke kejohanan itu buat pertama kali dalam sejarah.

Iran menewaskan Hong Kong 2-0 dalam perlawanan pembukaan mereka pada September tahun lalu sebelum membelasah Kemboja 14-0, tetapi dikejutkan dengan dua kekalahan berturut-turut berdepan Iraq dan Bahrain.

Pemain tengah Ali Gholizadeh, meletakkan Iran di depan berpunca dari rembatan dari sudut sukar minit ke-23 sebelum Vahid Amiri dan Karim Ansarifard menjaringkan gol dalam babak kedua untuk mendahului dengan kedudukan selesa 3-0.

Cheng Siu Kwang bagaimanapun meledak gol saguhati buat Hong Kong pada minit ke-85 permainan yang juga kekalahan ketiga mereka dalam enam perlawanan, di mana juara kumpulan bakal mengesahkan tempat ke pusingan seterusnya.

Bahrain yang terlepas peluang keemasan untuk layak di kejohanan itu pada 2006 dan 2010 apabila mereka tewas dalam aksi playoff, mendahului 2-0 sebelum waktu rehat sebelum menambah enam lagi gol pada babak kedua di Bahrain National Stadium dekat Riffa.

Tiga pemain mereka – Kamil al-Aswad, Ali Madan dan Ismaeel Hassan – menjaringkan dua gol pada perlawanan itu, sementara Mohamed al-Romaihi dan Jassim al-Shaikh masing-masing meledak satu gol.

© New Straits Times Press (M) Bhd

Read More
Sumber Web: Harian Metro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.