Kerajaan pertimbang laksanakan sidang Parlimen secara hibrid

Putrajaya secara dasarnya bersetuju pelaksanaan sidang Parlimen secara hibrid dan sedang mengkaji mekanisme ke arah pelaksanaannya melibatkan Dewan Rakyat dan Dewan Negara, kataMenteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang) Takiyuddin Hassan.

Beliau berkata langkah tersebut diambil bagi memastikan Parlimen akan dapat berperanan sebagaimana sewajarnya walaupun negara masih berdepan dengan pandemik Covid-19.

“Suatu mesyuarat diadakan secara maya antara saya selaku menteri bertanggungjawab dengan hal ehwal Parlimen dengan kedua-dua Yang DiPertua Dewan Rakyat dan Dewan Negara serta Timbalan-Timbalan Yang DiPertua bagi membincangkan perkara-perkara berkaitan persiapan ke arah pelaksanaan Parlimen secara hibrid yang merangkumi aspek-aspek infrastruktur, teknikal, undang-undang, peraturan dan kewangan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Takiyuddin mesyuarat yang diadakan hari ini pada dasarnya bersetuju dengan pelan konsep Parlimen Hibrid tersebut diadakan yang berasaskan penyertaan kehadiran ahli-ahli Parlimen secara fizikal dan juga secara maya.

“Mesyuarat turut memutuskan supaya kajian lebih terperinci dibuat segera bagi menyediakan kertas lengkap yang akan diangkat dalam waktu terdekat untuk pertimbangan dan kelulusan jemaah menteri.”

MENYUSUL LAGI

Read More
Sumber Web: Berita – MalaysiaNow

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.