Medan Harimau Malaya tebus maruah

[email protected]

KUALA LUMPUR: Aksi terakhir Kumpulan G kempen kelayakan Piala Dunia 2022/Piala Asia 2023 berdepan Thailand di Dubai menjadi medan untuk skuad Harimau Malaya menebus kembali maruah negara yang tercalar dalam dua perlawanan sebelum ini.

Justeru, pengurus pasukan Harimau Malaya, Datuk Mohd Yusoff Mahadi berharap skuad kendalian Tan Cheng Hoe dapat meraih kemenangan ke atas Thailand, sekali gus mara ke pusingan ketiga bagi kelayakan Piala Asia.

Malah, beliau yang juga Timbalan Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) menegaskan pemain perlu melupakan kekalahan 4-0 dan 2-1 di tangan Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Vietnam sebelum ini.

“Perlawanan dengan Thailand ini seolah-olah perlawanan hidup mati. Kita tak boleh lagi ada apa-apa alasan dan pasukan perlu bersedia untuk memberi kemenangan berdepan Thailand nanti.

“Saya rasa semua orang kecewa dengan beberapa keputusan sejak kita mengadakan perlawanan persahabatan di sini hingga menghadapi perlawanan sebenar. Empat perlawanan kita tidak mendapat keputusan yang positif.

“Jadi saya fikir perlawanan terakhir ini adalah maruah kita sebagai pasukan negara perlu ditebus. Kita perlu menang dalam perlawanan terakhir ini bagi mengembalikan moral pasukan,” katanya.

Kekalahan kepada UAE menyaksikan skuad Harimau Malaya jatuh ke kedudukan keempat kumpulan, sekali gus menutup peluang untuk melangkah ke pusingan ketiga Piala Dunia.

Namun, kemenangan ke atas Thailand bakal menyaksikan skuad kebangsaan menamatkan aksi kumpulan di tempat ketiga dan mara ke pusingan ketiga kelayakan Piala Asia.

© New Straits Times Press (M) Bhd

Read More
Sumber Web: Berita Harian

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.