Polis ambil keterangan 12 individu

[email protected]

KUALA LUMPUR: Polis sudah merakam keterangan 12 individu berhubung dakwaan berlaku pelanggaran prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) pada Majlis Berbuka Puasa dan Rapatkan Saf di sebuah hotel di sini, Khamis lalu.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Mohamad Zainal Abdullah, berkata kesemua 12 individu itu terdiri daripada penganjur termasuk artis dan selebriti yang menghadiri majlis berkenaan.

“Tujuh daripadanya hadir ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi semalam manakala lima lagi hadir ke IPD hari ini untuk dirakam keterangan.

“Setakat ini hanya 12 individu itu yang dikenal pasti untuk membantu siasatan namun mungkin lebih ramai akan dipanggil selepas ini,” katanya kepada media pada Program Ramadan Bersama Institut Jantung Negara (IJN) dan Adabi di perkarangan IPD Dang Wangi di sini, hari ini.

Pada program itu, pihak IJN dan Adabi menyerahkan 200 pek makanan kepada warga IPD Dang Wangi yang bertugas sebagai petugas barisan hadapan dalam memerangi COVID-19 dan perlu bertugas di sepanjang Ramadan.

Mohamad Zainal mewakili warga IPD Dang Wangi menerima sumbangan itu daripada Pengurus Pemasaran Adabi, Mohd Yusrie Yahana dan Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif IJN, Datuk Akmal Arief Mohamed Fauzi.

Majlis turut dimeriahkan dengan kehadiran selebriti dan pelakon, Fahrin Ahmad dan Nasz Sally.

Mengulas lanjut, Mohamad Zainal berkata pihaknya sedang menyiapkan kertas siasatan berhubung kes itu sebelum diserahkan kepada Timbalan Pendakwa Raya dalam masa terdekat.

Katanya fokus siasatan adalah kepada pihak penganjur dan individu yang didapati gambarnya tular dan kelihatan tidak mematuhi SOP penjarakan fizikal pada majlis berkenaan.

Dalam gambar yang tular di media sosial menunjukkan antara artis yang hadir pada majlis itu adalah penyanyi rap Caprice, Ashraf Muslim, Heliza Helmi, Iman Troye, Mawar Rashid dan PU Hafiz.

Siastan polis dilakukan mengikut Seksyen 21 Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 serta Peraturan 19 Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) Kawalan Pergerakan Bersyarat (No 4) 2021.

© New Straits Times Press (M) Bhd

Read More
Sumber Web: Berita Harian

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.