STAR lapor polis, nafi dakwaan pemimpin parti sokong Israel

Catatan di Facebook yang mendakwa pemimpin STAR menyokong keganasan Israel terhadap Palestin. (Gambar Facebook)

KOTA KINABALU: Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) menafikan satu catatan Facebook mendakwa pemimpinnya menyokong keganasan Israel terhadap Palestin, dengan membuat sekurang-kurangnya lima laporan polis di Sabah.

Ketua Pemuda STAR, Rizal Johari berkata, catatan itu dibuat seorang pengguna yang disyaki menggunakan akaun palsu dengan nama Danny Lukas Jr kira-kira 6.30 petang semalam.

Katanya, parti itu turut memfailkan aduan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) terhadap pemilik akaun terbabit.

“Individu terbabit bukanlah ahli STAR dan dia kerap membuat hantaran di Facebook kononnya mewakili pemimpin STAR dengan tujuan membingungkan masyarakat.

“Kami sentiasa memantau Facebook milik pengguna terbabit dan sebenarnya kami menghormati hak setiap orang untuk bersuara, walaupun ia dilihat memudaratkan parti,” katanya dalam kenyataan.

Ketua Pemuda STAR, Rizal Johari menyeru penyokong STAR supaya bertenang dan tidak terpengaruh dengan gambar yang viral itu

Rizal menggesa pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap individu berkenaan yang disifatkan melampaui batas dan tindakannya tidak boleh diterima.

Beliau menasihatkan semua penyokong STAR kekal tenang dan tidak terpengaruh dengan kenyataan yang bukan dikeluarkan parti.

Sementara itu, Ketua Penerangan STAR, Jeffrey Kumin dalam kenyataan menafikan sekeras-kerasnya dakwaan mengaitkan parti itu menyokong Israel yang disifatkannya sebagai fitnah, berniat jahat dan nakal oleh tentera siber parti lawan.

Katanya, STAR tidak akan mencampuri isu antarabangsa, termasuklah konflik terbaharu di Timur Tengah yang ditangani Kementerian Luar serta Putrajaya.

Read More
Sumber Web: Tempatan – Free Malaysia Today (FMT)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.