Warning: fopen(/tmp/alcjlouHTxWd-cZMQOn.tmp): failed to open stream: Disk quota exceeded in /home/neotizen/public_html/wp-admin/includes/class-wp-filesystem-ftpext.php on line 139

Warning: unlink(/tmp/alcjlouHTxWd-cZMQOn.tmp): No such file or directory in /home/neotizen/public_html/wp-admin/includes/class-wp-filesystem-ftpext.php on line 142

Surat terbuka untuk PM: Pengusaha restoran rayu benar makan di kedai

80 pemilik, pengurus dan chef restoran melancarkan petisyen kepada kerajaan untuk membenarkan makan di premis ketika PKP.

PETALING JAYA: Pengendali dan pengusaha restoran merayu kerajaan membenarkan pelanggan makan di premis ketika pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (PKP) yang baru dikenakan dalam surat terbuka dan petisyen kepada ahli politik kanan.

Lebih daripada 80 chef, pemilik dan pengurus restoran telah melancarkan petisyen meminta premis mereka kembali diberi kebenaran makan di premis dalam surat terbuka kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, Menteri Kanan keselamatan Ismail Sabri Yaakob dan Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah.

“Tidak seperti gerai penjaja, restoran makanan segera dan kedai lain, restoran kami tidak sesuai dengan model penghantaran/bungkus. Sejak dua PKP yang lalu, penjualan kami turun hingga 90%, dan kami mengalami kerugian yang luar biasa,”

“Sebilangan daripada kami harus melaksanakan pemotongan gaji kakitangan, menanggung hutang, dan mungkin terpaksa menutup restoran kita jika keadaan tidak pulih,” kata mereka.

Dengan pematuhan ketat terhadap SOP, mereka berkata, pelanggan yang dibenarkan makan di premis telah terbukti mempunyai risiko yang agak rendah untuk menyumbang pada penyebaran Covid-19.

Memetik data yang dikumpulkan antara 22 Februari dan 2 April, di mana 314 kluster baru dikenal pasti, hanya 0.96% berpunca daripada restoran, berbanding 38.54% dari kilang serta 15.29% jangkitan komuniti, dan mereka mengatakan kebenaran restoran beroperasi tidak terbukti mempunyai kesan besar terhadap penularan Covid-19.

“Tentu saja, ada beberapa restoran atau bar bersikap acuh tak acuh yang melanggar SOP, tetapi seluruh industri tidak boleh dihukum kerana kegagalan beberapa orang.

“Kami memohon, tuan-tuan, untuk mempertimbangkan rayuan kami, dan untuk membenarkan makan di restoran semasa PKP 3.0 dilaksanakan,” kata mereka.

Enam daerah di Selangor berada di bawah PKP bermula semalam, selain Kuala Lumpur dan sebahagian Johor, Terengganu dan Perak akan memulakan PKP mereka mulai hari ini.

Restoran di kawasan ini dibenar untuk terus beroperasi tetapi hanya terhad kepada perkhidmatan penghantaran dan pembungkusan sahaja.

Petisyen untuk membuka semula restoran boleh didapati di sini.

Read More
Sumber Web: Tempatan – Free Malaysia Today (FMT)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.