UNHRC bincang siasatan isu Palestin-Israel

GENEVA: Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mempertimbangkan siasatan antarabangsa berhubung konflik Israel-Palestin.

Usul dikemukakan kepada Majlis Hak Asasi Manusia PBB (UNHRC) itu antara lain bagi menyiasat pelanggaran undang-undang dalam keganasan terbaru di Gaza termasuk pencabulan sistematik di wilayah Palestin dan Israel.

Ia turut mengesyorkan siasatan dijalankan terhadap pencabulan yang berlaku bagi mengenal pasti punca kepada konflik sejak puluhan tahun itu.

Deraf resolusi dikemukakan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) itu akan dibincangkan dalam sesi sehari yang memberi tumpuan terhadap keganasan antara Palestin dan Israel bulan ini.

Sesi membabitkan 47 anggota majlis itu diusulkan oleh Pakistan yang mewakili OIC dan Pihak Berkuasa Palestin akan bermula dengan kenyataan oleh Ketua majlis itu, Michelle Bachelet.

Menteri Luar Palestin, Riyad al-Maliki serta Duta Israel ke PBB, Meirav Eilon, antara individu yang akan berucap pada sesi terbabit.

Terdahulu, Eilon mengecam sesi dan deraf resolusi terbabit dengan mendakwa tujuan penganjurannya hanya untuk menyalahkan Israel dan cuba membersihkan jenayah dilakukan Hamas.

Berdasarkan kenyataan, usul terbabit akan diundi pada petang ini dengan menggesa penubuhan suruhanjaya siasatan antarabangsa mengenai pelanggaran dan pencabulan di wilayah Palestin, termasuk di timur Baitulmaqdis serta Israel.

Pasukan itu juga perlu menyiasat semua dakwaan pelanggaran dan pencabulan undang-undang antarabangsa yang berkaitan dengan ketegangan sehingga mencetuskan keganasan.

Jika resolusi itu diluluskan, sebuah suruhanjaya inkuiri bakal ditubuhkan buat pertama kali bagi melakukan siasatan tahap tertinggi seperti diarahkan majlis berkenaan. – AFP

© New Straits Times Press (M) Bhd

Read More
Sumber Web: Berita Harian

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.